16 okt. 2013

Vildingen

De senaste åren har han faktiskt gått i från epitetet "Vilding" och blivit hyfsat lugn så pass att man saknar den gamla goda tiden.
Mycket dataspel och då sitter han ju still men han kan fortfarande leva upp till det gamla smeknamnet "Vildingen" med jämna mellanrum.

I hans vänkrets och skola så är det oerhört populärt med nånting som kallas Parkour
 (vilket gamla mamsen tyckte påminde starkt om leken "hela havet stormar" men fick en töntstämpel direkt)
Många är de blåmärken han har fått när han hoppat nerför saker.

Parkour enl Wiki

Nåt som också är väldigt poppis är att trixa med BMX ( jag får starka 90-talsflashar här) och det var exakt det han pysslade med i måndags.

Han tog sin cykel och gick ut,jag gick upp för att börja röja i hans rum.
10 minuter senare så bankas det febrilt på dörren (och taxen goes bananas så klart)

Utanför står 2 av hans klasskompisar som med andan i halsen förklarar "att Sonen har voltat med cykel och han vill att du kommer"

Springer ner till gamla dagisgården och där sitter han på marken nedanför en backe och gråter för fulla muggar.
Han har då kört ner för backen,fastnat i nåt,voltat och fått cykelstyret inkört i bröstkorgen.
Han har ett blodigt märke på bröstkorgen och säger att han svårt att andas.
Tar den tillknycklade cykeln och vildingen och går till Rebecca. (jag är inget att hålla i handen när det gäller skador,blod och gråtande barn..jag erkänner direkt! Becca däremot är en klippa)

Hon tvättar såret,lugnar Vildingen och konstaterar att det kommer bli ett grymt blåmärke. (han ser nöjd ut,blåmärken är big time STATUS)

Vi går hem,han går och lägger sig på soffan, jag fortsätter filura med mitt

Efter ca en kvart hör jag hur han ligger och gråter,då kan han inte röra på sig för att det gör så ont och han har svårt att andas!

Stissig mamma ringer vårdguiden som rekommenderar oss att åka till Akuten då det kan ev ha brutits nåt revben i smällen.

Kommer in och det är knökfullt,dom kör nummerlapp-system så jag tar en nummer lapp nr 123 och det var 115 på displayen,tänker optimistiskt att det här kanske inte tar så lång tid. Yeah right!
 Dom blippade fram ett nummer en gång i halvtimman typ!
Och då fick man bara gå fram till sjuksyrrorna,registrera sig och få en snabb-undersökning innan man fick betala,sätta sig i ett annat väntrum och vänta på att bli uppropad.

Det är nog första gången jag var på riktiga akuten med honom faktiskt.Närakuterna i området har ju fått lite besök men första besöket på "stora" Astrid Lindgren..Kan ju inte säga att jag var imponerad.

Cafet stängde typ 7.(vi kom in strax före men tänkte att vi hinner sen..jomen tjena)
Sen det enda som fanns var automater som bara tog mynt. Jag har aldrig mynt.
Växlingsautomaten var tom och den dryga tjejen i kassan vägrade växla "då får ni gå till huvudsjukhuset 100 meter bort men om ni blir uppropade och ni inte är här eller sonen är ensam så får ni börja om från början med nummerlappar. Jag tycker det är lite skandal faktiskt att större delen av de som satt i väntrummet fick ta plastmuggar från syrrorna och hämta vatten på toa för att få nåt att dricka för jag var inte ensam om att inte ha mynt på mig!


Till slut efter många timmars väntan i det absolut tråkigaste väntrummet EVER för barn över 4 år så fick vi iaf komma till ett rum som de lyckats dubbelboka så vi fick sitta i korridoren utanför. Nåja Doktorn var glad,trevlig och fantastisk med sonen
Han klämde,kände och kunde konstatera att inget revben var av men att det kan vara nån spricka och sa att det var tur i oturen att styret inte hamnade några cm längre ner för då hade det kunnat gå riktigt illa med alla mjukdelar.
Vi slapp röntgen och efter 10 minuter med doktorn var vi på väg till bilen med förmaning om att ta det lugnt i några dagar,inte hoppa,studsa eller springa. Sonen var direkt på mig att skriva ett intyg till gympan, Han är inte jätteförtjust i gympa om jag säger så.

Igår fick han vara hemma och vila men idag är det skola som gäller för honom till han stora förtret
-Mamma jag har faktiskt JÄTTEONT, jag behöver vila en dag till.

Nixpix grabben, om du kan gå till en kompis på kvällen kan du gå till skolan!

Mother has spoken!





Inga kommentarer: